INPP-Metóda

INPP metóda ponúka dva programy neurovývinového rozvoja:


Popri neurovývinovej terapii v domácom prostredí klienta, vyvinula pani Goddard Blythe
v priebehu uplynulých 20 rokov intervenčný program pre skupiny detí, ktorý sa úspešne
využíva v škôlkach a školách, tzv. Školský program INPP.
INPP – koncept
INPP je v popredí výskumu vplyvu neuromotorickej nezrelosti na procesy učenia a na
správanie.
Každé dieťa sa narodí s určitými primitívnymi reflexami (pohybové a reakčné vzorce
v skorom detskom veku), ktoré v priebehu prvého roku života začne inhibovať a kontrolovať
razantne sa vyvíjajúci mozog dieťaťa.
Ak sa to nestane v dostatočnej miere, môže to sťažiť a zaťažiť ďalší senzorický a motorický
vývin dieťaťa a ovplyvniť jeho vnímanie: vizuálne funkcie, ktoré sú potrebné pri osvojovaní
si čítania, koordinácia oka a ruky, ktorá napomáha pri písaní.
Pozostatky reflexných pohybových vzorcov sú dôležitými ukazovateľmi nezrelosti
centrálneho nervového systému a môžu sa z nich stať prekážky v procesoch učenia.
Metóda INPP bola vyvinutá v snahe odhaliť skryté príčiny ťažkostí u detí a to bez použitia
liekov, či invazívnych postupov. Má za cieľ pomôcť klientom prekonať ťažkosti a pomôcť im
využiť lepšie ich potenciál.

Čo klientov čaká?
Individuálny program neuromotorického tréningu ponúka dotknutému dieťaťu každodenný
pohybový program, ktorý napodobňuje pohybové vzorce dieťaťa v prvom roku života.
Cvičenie zlepšuje rovnováhu, držanie tela, koordináciu a kontrolu motoriky očí a podporuje
týmto spôsobom celkový vývin dieťaťa a jeho výkony v škole.
Len 5 – 10 minút denne.
Po dôkladnej kontrole stavu vývinového napredovania dieťaťa mu bude zadaný individuálny
tréningový program, ktorý bude za pomoci rodiča absolvovať v domácom prostredí.
Tréningový program vyžaduje 5 až 10 minút cvičenia denne a to po dobu 1 až 1,5 roka.
Napredovanie v programe sa kontroluje každých 6 až 8 týždňov a prispôsobuje zisteným
zmenám.
Zásadnými predpokladmi úspešnosti sú: pravidelnosť, opakovanie a vytrvalosť.
Ako sa môžete dostať k INPP?

  • Vyplňte rodičovský dotazník INPP a zašlite ho licencovanému INPP trénerovi.
  • Anamnéza:
    V pomerne rozsiahlom úvodnom rozhovore preberie INPP tréner s rodičmi aktuálne
    ťažkosti dieťaťa, priebeh jeho doterajšieho vývinu a vhodnosť INPP programu
    v konkrétnom prípade.
  • Preverenie aktuálneho stavu vývinu:
    Stav jemnej a hrubej motoriky, rovnováha, primitívne reflexy, vyrovnávacie reakcie,
    motorika očí, funkcie vizuálneho vnímania, poprípade preverenie stavu sluchového
    vnímania a spracovávania.
  • Konzultácia zisteného stavu klienta:
    Rodičia dostanú rozsiahlu správu o výsledkoch testovania ich dieťaťa. S rodičmi sa
    prediskutuje možný súvis zistení s ťažkosťami v bežnom a školskom dianí.
  • Rozsiahle uvedenie do cvičenia v domácom prostredí.
  • Kontrolné stretnutia sú každých 6 až 8 týždňov. Overuje sa pri nich napredovanie
    klienta a zmenám, ktoré nastali sa prispôsobuje program cvičenia
    Kontrola sluchového spracovávania a sluchový tréning môžu byť súčasťou INPP intervencie.
    INPP dotazník pre detských klientov (ukážka niektorých otázok)
    Ak by ste zodpovedali viac ako 8 z nasledovných otázok kladne, tak je neuromotorická
    nezrelosť signifikantným faktorom v procesoch učenia sa a správania sa Vášho dieťaťa:
    Rizikové faktory:
  • Vyskytli sa v tehotenstve zdravotné ťažkosti (riziko potratu, predčasného pôrodu, vysoký
    krvný tlak, masívne zvracanie, preeklampsia a iné)? áno/nie
    Narodilo sa Vaše dieťa o viac ako 2 týždne skôr alebo neskôr oproti plánovanému termínu
    narodenia? áno/nie
    Vyskytli sa pri pôrode komplikácie (prekotný pôrod, predĺžený pôrod, zastavenie pôrodnej
    činnosti, použitie vákuového extraktora, alebo klieští, sekcia)? áno/nie
  • Mal Váš novorodenec nižšiu pôrodnú hmotnosť ako 2500g? Malo dieťa iné ťažkosti ako napr.
  • ťažkosti s dýchaním, sfarbenie pokožky do modra, ťažká novorodenecká žltačka, deformita
  • hlavičky, prípadne iné? áno/nie
  • Vyskytli sa v rodine ťažkosti s učením? áno/nie
  • Všeobecné príznaky:
  • Vynechalo Vaše dieťa plazenie, alebo lozenie? áno/nie
  • Začalo Vaše dieťa chodiť pomerne neskoro ( neskôr ako vo veku 16 mesiacov)? áno/nie
  • Začalo Vaše dieťa neskôr hovoriť (dvojslovné spojenia neskôr ako vo veku 18 mesiacov)? áno/nie